Indspilninger
Niels Viggo Bentzon The Tempered Piano
Per Salo, piano
Dacapo 2019
Niels Viggo Bentzon blev i levende live selve symbolet på moderne musik i Danmark. En ustoppelig kreativ kraft, der lige fra sit gennembrud i begyndelsen af 1940’erne var i en kategori for sig. Per Salo, den fremtrædende danske fortolker af Bentzon, vender sig her mod Bentzons stort anlagte klavercyklus, Det tempererede klaver, med en personlig sammensætning af præludier og fugaer fra de mange bind, som Bentzon skrev med direkte inspiration fra Bach. Løsslupne afstikkere, musikalske verdener på fuldt fabulerende frihjul, løst opbyggede åndehuller – overalt går Bentzon nye veje, væk fra den gyldne middelvej.
Allan Gravgaard Madsen Gudmundsen-Holmgreen Nachtmusik - for Violin and Orchestra
Christina Åstrand, violin. Per Salo, klaver.
DR Symfoniorkester. Ryan Bancroft, Nicolas Collon.
Dacapo 2019.
Allan Gravgaard Madsens helt nye dobbeltkoncert for violin og klaver Nachtmusik møder natten ud fra en enkelt tone, som i satsens forløb folder sig ud i kaskader af klange i hele orkestret. Pelle Gudmundsen-Holmgreen var den store enegænger i moderne nordisk musik frem til sin død i 2016. Violinkoncerten For violin og orkester vover sig ind i junglen på klassisk Gudmundsen-Holmgreen-manér, hvilket giver os anledning til at overveje vores plads i en verden fuld af lyde.
Per Nørgård - Klaverkoncert Concerto in Due Tempi - Symfoni 3
Per Salo, klaver.
DR Symfoniorkester, DR Koncert Kor, Leif Segerstam.
Dacapo 2008
De to tempi, som der nævnes i værkets titel, refererer ikke til to separate satser men til de to tempi, som hele tiden alternerer og til sidst smelter sammen til to nye tempi. Klaverkoncerten er meget anderledes end Nørgårds tidligere solokoncerter. Både melodisk og harmonisk er klaverkoncerten et af hans lettest tilgængelige værker. Tredje Symfoni fra 1976 for orkester og kor er med årene blevet et af Nørgårds signaturværker; uendelighedsrækken, et kompositionsprincip som han udviklede netop i disse år, ligger til grund for mange af symfoniens fascinerende smukke harmoniske strukturer.
Emil Hartmann Violinkoncert, Klaverkoncert Og Cellokoncert
Christina Åstrand, violin. Per Salo, klaver. Stanimir Todorov, cello.
Helsingborg Symfoniorkester. Hannu Lintu.
Dacapo 2005.
Emil Hartmann (1836-1898) oplevede stor succes, når han turnerede rundt i Europa som dirigent i sine egne værker, og blev ofte sammenlignet med de store romantiske mestre. Men herhjemme blev komponisten gennem hele sit liv overskygget af sin berømte fader J.P.E. Hartmann. Med denne indspilning af Emil Hartmanns koncerter for henholdsvis violin, cello og klaver er der ingen tvivl om, at den berømmelse, som ”unge Hartmann” nød i udlandet, var mere end fortjent. Hør tre af nutidens fornemste danske solister folde sig ud i Emil Hartmanns fuldblods romantiske koncerter med det særlige nordiske islæt, som giver musikken en usædvanlig melodisk skønhed.
Rued Langgaard - Ungdomsbrus Symfoni Nr 3 for Klaver Og Orkester Symfoni Nr 2 Vårbrud
Per Salo, klaver. Inger Dam Jensen, sopran.
DR Symfoniorkester, Thomas Dausgaard.
Dacapo 2007
Rued Langgaard (1893-1952) var en sær og ensom skikkelse i dansk musik. Hans 16 symfonier repræsenterer et tankevækkende, originalt bidrag til genrens historie. De to symfonier på denne cd udstråler ungdommelig friskhed og gå-på-mod og en smittende musikglæde. Den meget unge Langgaard var ikke bange for at referere direkte til forbilleder som Beethoven, Wagner og Richard Strauss, men hans irrationelle særpræg fornægter sig heller ikke. Symfoni nr. 2 med sopransolo præsenteres her for første gang i den lange originalversion. Symfoni nr. 3 er en regulær klassisk-romantisk klaverkoncert – med et korindslag.
Michael Mantler For Two
Bjarne Roupé, guitar.
Per Salo, klaver.
ECM 2011
De kortfattede stykker på denne udgivelse er en fortsættelse af Michael Mantler´s concept, hvor den kreative skabelse af musikken både består af noterede noder samt fri improvisation. Her er det, i den helt simplificerede og koncentrerede form, et ensemble på blot to musikere. Klaveret repræsenterer det orkestrale kompositionskoncept som den moderne, klassiske scene, altså en ikke-improviserende klassisk pianist. Kombineret med en anden musiker fra jazzens verden, guitaristen, som improviserer frit.
Per Nørgård: Klaverværker Sonate Nr 2, Grooving, Turn, Achilles Og Skildpadden
Per Salo, klaver.
Kontrapunkt 1993
Per Nørgårds betagelse af klaveret og dets mange klanglige muligheder har fascineret ham siden hans grønne ungdom. Selvom hans kompositioner for soloklaver ikke er dominerende på hans værkliste, så har han ofte opdaget og krystalliseret nye stilistiske udtryk ved klaveret og hans værker for netop dette instrument har ofte vist sig at blive nye retningslinjer i hans kompostionsunivers.
Charles Ives: Concord Sonata “(Concord Mass. 1840 - 1860)"
Per Salo, klaver.
Kontrapunkt 1990
Sonaten blev komponeret, eller rettere sagt rekomponeret, i 1911-15. Emerson, Hawthorne og The Alcotts, titlerne på de tre første satser, var oprindelig tænkt som orkesterstykker og var planlagt som dele af et storstilet projekt, som Ives kaldte Litteraturens Mænd. Men i 1911-15 komponerede han det ufuldendte værk om til klaversonate nr 2 og tilføjede satsen Thoureau.
Niels Viggo Bentzon Partita, Sonate 7, Træsnit hoffmann Sonate
Per Salo, klaver.
Kontrapunkt 1992
Når man ser på Niels Viggo Bentzons samlede produktion, opdager man hurtigt, at værkerne for klaver har en særlig status i hans produktion. Og det er ikke så mærkeligt, for når man ønsker at præsentere komponisten Bentzon, kan man på ingen måde ignorere pianisten Bentzon. Der er fra komponistens side en helt udtalt kærlighed til klaveret som musikalsk medium. Denne kombination af komponist og udøver bliver udtrykt i et fuldstændig unikt musikalsk landskab, hvor de to veje mødes i en frugtbar syntese af system og frihed. Komponistens trang til at kontrollere materialet og pianistens vilje til at kreere en fabulerende fantasi, skaber musik som bedst kan beskrives som “frossen improvisation”.
Svend Erik Tarp Klaverkoncert I C Symfoni Nr 7 - Te Deum
Per Salo, klaver.
DR Koncert Kor. DR Symfoniorkester
Michael Schønwandt, Ole Schmidt, John Nelson
Dacapo 1992
En af de uhyre sjældne cd’er med musik af Svend Erik Tarp, som skrev musik som først og fremmest må betegnes som neoklassisk men som også har referencer tilbage til romantikken. I hans meget lyse klaverkoncert fra 1944 går han sine helt egne og uforudsigelige veje. Cd’en indeholder også Tarps meget senere Syvende Symfoni (1977) og hans Te Deum for orkester og kor.
Friedrich Kuhlau Violin Sonater Vol 2
Sonater opus 33 og 110.
Duo Åstrand/Salo.
Dacapo 2019.
Kuhlau kæmpede for nye toner i dansk musik, og hans velklingende violinsonater er de første danske sonater i romantisk stil. Her fuldføres Duo Åstrand/Salos samlede indspilning af Kuhlaus violinsonater med de sidste fire sonater.
Friedrich Kuhlau Violin Sonater Vol 1
Sonater opus 64 og 79.
Duo Åstrand/Salo.
Dacapo 2014.
Den tyske komponist Friedrich Kuhlau (1786-1832) flygtede som ung til Danmark, og blev med sin stærke og kosmopolitiske personlighed en ener - og samtidig en hovedperson - i den danske guldalder. Kuhlau kæmpede for nye toner i dansk musik, og hans velklingende violinsonater er de første danske sonater i romantisk stil. Med denne indspilning kaster Duo Åstrand/Salo ny glans over musikken, som kun sjældent har været opført i vor tid.
Maurice Ravel - Ernest Bloch - Leos Janacek Violinsonater
Duo Åstrand/Salo.
Christina Åstrand, violin. Per Salo, klaver.
Orchid 2012.
Tre meget forskellige violinsonater, som afspejler de tre komponisters forskellige stil og baggrund. Denny udgivelse indeholder også en dvd med alle tre sonater filmet på scenen i DRs koncertsal i DR-Byen i København.
Sonaterne blev skrevet næsten samtidigt men tre forskellige steder i verden i den spændende tid mellem de to verdenskrige. Ravels sonate blev skrevet 1923-27 i Paris, Blochs 1924 i USA. Janaceks sonate blev komponeret lidt tidligere i Prag 1914 men blev først uropført 1922.
Carl Nielsen Violinsonater & Værker for Soloviolin
Duo Åstrand/Salo.
Christina Åstrand, violin. Per Salo, klaver.
Decca 2007.
Sonaterne blev mødt med stor skepticisme og hård kritik i Nielsen´s samtid på grund af hans abrupte og radikale tonartskift, som må have været svære at kapere for datidens publikum. I dag kan man nok ikke påstå at et skift fra A dur til f moll kan opfattes som chokerende; tværtimod kan de hyppige farveskift måske bedre fastholde lytterens opmærksomhed hele vejen gennem sonaterne
Niels W Gade Violinsonater Opus 6, 21 Og 59
Duo Åstrand/Salo.
Christina Åstrand, violin. Per Salo, klaver.
Dacapo 2009.
Niels W. Gade (1817-1890) var uden sammenligning den internationalt mest kendte og anerkendte blandt 1800-tallets danske komponister. Han var en glimrende violinist og skrev derfor en del for violin. Hans forkærlighed for instrumentet kommer bedst til udtryk i værkerne for violin og klaver, hvor de tre sonater viser Gades stilistiske udvikling over 40 år: Fra ungdommelig fantasifuldhed i den tidlige første sonate, over et fastere greb om tidens klassisk-romantiske ideal i den anden, til den sidste og tredje sonates erfarne og strengere klassiske linjer uden dunst af tidens senromantik.
Johannes Brahms Horntrio Opus 40 György Ligeti: Horntrio (1982)
Den danske horntrio.
Chandos 2001.
Brahms’s Trio for violin, horn og klaver, Op. 40 (1864–5) var det første væsentlige værk for denne specielle instrumental besætning. Og selvom der findes flere efterfølgere, må det siges at være det suveræne hovedværk i denne genre. György Ligeti har kaldt Brahms horntrio et “værk som flyder i de himmelske sfærer som et uforligneligt eksempel i denne musikalske kategori. Ligeti følte selv trangen til at indgå i denne sfære med sin egen horntrio fra 1982. Trioen vender sig et øjeblik væk fra hans mere radikale avantgarde tonesprog mod en mere klassisk approach, hvor han tillod, på sin helt egen måde, flere traditionelle elementer i både tonalitet og udtryk og et ekko fra den ungarske folkemusik.
Distant Still Poul Ruders - Søren Nils Eichberg Pelle Gudmundsen-Holmgreen Trioer for Violin, Horn Og Klaver
Christina Åstrand, violin.
Jakob Keiding, horn.
Per Salo, piano.
Dacapo 2011
Den Danske Horntrio viser her tre af vor tids førende danske komponisters arbejde med horntrio-fænomenet: Poul Ruders, Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Søren Nils Eichberg. Alle tre forholder sig til arven fra mestrene Brahms og Ligeti, og alle er de tydeligt inspirerede af det transparente klanglandskab, som dannes af de tre fundamentalt forskellige instrumenter - et strøget, et blæst og et anslået. Der er dog ikke umiddelbart nogen helt lige linje mellem de tre komponister. De er hver for sig særegne kunstnere, der ynder at tale med en klar og sikker røst - på deres eget helt modersmål. På den måde bliver det horntrioen som medie, hvorigennem man kan mærke en stribe facetter af den danske og internationale musikhistorie igennem.
Leos Janácek - Glagolitisk Messe Zoltan Kodály - Psalmus Hungaricus
DR Symfoniorkester, DR Koncertkor
Sir Charles Mackerras.
Orgel solo; Per Salo.
Chandos 1994
To store værker for kor og orkester af tjekkiske Leos Janácek og ungarske Zoltan Kodály. Den virtuose orgelsolo i Glagolitisk messe spilles af Per Salo på Marcussen orglet i DR’s gamle koncertsal Radiohuset.
Hakon Børresen Sange Og Klaverværker
Klaverværker: Per Salo.
Sange: Tina Kiberg, Stig Fogh Andersen
og Henrik Metz.
Helikon 2003
Hakon Børresen (1876-1954) var en markant personlighed i det danske musikliv gennem hele den første halvdel af dette århundrede og opnåede en betydelig succes som komponist. Hans styrke som komponist var en veludviklet evne til at skrive gode melodier og en teknisk beherskelse af kompositionskunsten. Han var præget af den dansk/norske romantiske tradition og var livet igennem tro mod den romantiske musiks idealer - upåvirket af det brud med den senromantiske tradition, som blev sat i gang i begyndelsen af århundredet, i Danmark navnlig af Carl Nielsen.
Claude Debussy Violinsonate, Cellosonate, Klavertrio
Christina Åstrand, violin.
Per Salo, klaver.
Henrik Brendstrup, cello.
EMI Classics 1998.
Kammermusik er kun en meget lille del af Claude Debussy´s samlede produktion. Han komponerede kun otte værker i denne genre. Men til trods for det lille omfang, så mærker man tydeligt hans tonale udvikling og det helt særegne i hans tonale sprog.
Max Reger Samlede Værker for Cello Og Klaver
Troels Svane, Cello.
Per Salo, klaver
Kontrapunkt 1998
En komplet indspilning af Regers næsten glemte cellosonater. Reger følte, lige som hans samtidige komponistkollega Arnold Schönberg, spændingen mellem - på den ene side - loyaliteten overfor den store tyske, traditionelle tonale musik og - på den anden side - behovet for at skue ud i fremtiden. Mens Schönberg endte med helt at opløse tonaliteten i sine værker, holdt Reger fast i det romantiske tonale kompositionssprog, som han strakte til det absolut yderste. I cellosonaterne holder han sig også inden for den rigide, traditionelle sonateform, som ind imellem synes at være ved at briste under byrden af hans voldsomt modulerende harmonik.
Jean Sibelius - Ture Rangström Sange og Lieder
Elisabeth Meyer-Topsøe,
Per Salo
Kontrapunkt 1999
Finske Jean Sibelius og svenskeTure Rangström kan begge betragtes som konservative romantiske komponister men har samtidig hver især deres helt egen nordiske stil. Hos Sibelius musik høres det barske, øde finske landskab, hos Rangström findes tydelige spor af svensk folketone. Men i begges musik findes den samme følelse af afsavn og melankoli og det er i deres sange, man kan finde deres mest personlige udtryk.
Peter Heise Cello Sonater
Henrik Brendstrup, Cello.
Per Salo, klaver
Kontrapunkt 1991
I Danmark huskes Peter Heise nok mest for hans sange og for hans opera Drot og Marsk. Han var elev af A.P. Berggreen og N.W. Gade. Heises dårlige helbred bragte ham til Italien, hvor han tilbragte lange perioder af sit liv. Cellosonaterne blev formentlig skrevet til den italienske cellist Ferdinando Furino og pianisten Giovanni Sgambati, som Heise mødte i forbindelse med hans mange ophold i Rom.
Karakterstykker for Cello Børresen - Emborg - Heise Fabricius - Glass - Nielsen
Henrik Brendstrup, Cello.
Per Salo, klaver
DaCapo 1998
Et fint udvalg af karakterstykker for cello og klaver, skrevet af danske romantiske komponister - smukt fortolket af Henrik Brendstrup og Per Salo.
La Flûte Parisienne
Toke Lund Christiansen, fløjte.
Per Salo, klaver
Kontrapunkt 1994
På denne cd dykker Toke Lund Christiansen og Per Salo ned i det franske kernerepertoire for fløjte og klaver. Cd’en rummer musik af bl a Gabriel Faure, Claude Debussy, Maurice Ravel og Paul Taffanel.
Dansk Nutidig Musik for Klarinet Og Klaver
John kruse, klarinet.
Per Salo, klaver
PAULA 1993
To generationer af komponister fra det 20. århundrede præsenteres på denne cd med værker for klarinet og klaver. Den ældre generation er repræsenteret af Herman D. Koppel (1908-98) og Niels Viggo Bentzon (1919-2000) - den yngre er repræsenteret af Poul Ruders (1949 -) og Bent Sørensen (1958 -).
Joachim Andersen Morceaux Pour Flûte Et Piano
Toke Lund Christiansen, fløjte.
Per Salo, klaver
Kontrapunkt 1991
I sin egen tid var Joachim Andersen (1847-1909) en vigtig skikkelse i det centraleuropæiske musikliv; med-grundlægger af, solofløjtenist og assisterende dirigent for Berliner Filharmonikerne, nær ven af Tjaikowski, Rubinstein og Hans von Bülow, og kendt i Paris som Fløjtens Chopin. På denne cd kan man opleve en række af hans smukke og melodiøse værker for fløjte og klaver.